سبک کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک در طراحی داخلی

ویژگیهای سبک کلاسیک

از نگاه بسیاری سبک کلاسیک در معماری داخلی تقریبا همیشه یک برگ برنده محسوب می شود، به این دلایل سبک کلاسیک هرگز از مد خارج نمی شود، همیشه لوکس و ظریف به نظر می رسد و فضای اشرافی و سلطنتی را در خانه ایجاد می کند. سئوالی که در اینجا پیش می آید این است که، چه افرادی سبک کلاسیک را در داخل فضای خود می پسندند؟ ما به شما می گوییم؛ افرادی که به سنت، کلیشه، گذشته و ثبات پایبندند و به کانون خانواده نیز اهمیت می دهند.

تشخیص سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی به هیچ وجه کار دشواری نیست، کافی است به اطراف خود نگاهی با دقت بیاندازید.

نظم، تقارن و تعادل از ویژگی های اصلی این سبک به شمار میرود.

معروف به سبک سلطنتی و تجمل گرایی گذشته (دوران روم و یونان باستان)

وجود نقطه کانونی در فضا مانند شومینه و یا آینه، با گردآوری مبلمان به دور آنها

استفاده از رنگ ها و متریال طبیعی در فضا

استفاده از تزیینات بی شمار در فضا به طوریکه در تضاد با سبک مینیمال می باشد.

پارچه های طبیعی و شیک

ستون ها، درها و پنجره ها با خطوط روشن و مرزهای مشخص. شومینه های از جنس سنگ مرمر و تمام مبلمانی که تمایل به فرم های گوشه دار و مستطیل شکل دارند،همه و همه از نشانه های این سبک بشمار می آیند.طیف رنگی استفاده شده معمولا از رنگهای پاستلی روشن خارج نمی شوند.داخل طاقچه های سالن های بزرگ مجسمه های باستانی کار شده است. تزیینات کلاسیک با طرح برگ های مختلف مثل بلوط و طرح های پر پیچ و خم یونانی خود را به تصویر می کشد اما این در حالی است که همیشه یک نظم کلی و تقارنی منحصر بفرد در تزیینات دیده می شود.  بطور خلاصه می توان گفت کلاسیک در فضاهای داخلی غالبا خود را روی ستون ها سرستون ها،قوس ها و گچ بری ها نشان می دهد.

ستون نیز یکی دیگر از ویژگی های طراحی کلاسیک است که مربوط به دوره معماری یونانی و رومی می شود. به این ترتیب خطوط عمودی در فضاهای داخلی، بر روی دیوارها و یا پرده ها میتوانند این ویژگی را نشان دهند و آن را تکرار و تاکید کنند. استفاده از دکوراسیون و تزیینات سبک کلاسیک، علاوه بر رعایت جزییات معمارانه فضا، می تواند برای شناسایی یک فضا به عنوان سبک کلاسیک کمک شایانی کند.

ارتفاع زیاد فضاهای داخلی، ستون های بلند باستانی و قدیمی، پرده های نزدیک به هم و سرتاسری، فراوانی آینه، گلدان و مجسمه های برنزی، دکوراسیون داخلی فضاهای سبک کلاسیک را شامل می شوند.

 

سبک کلاسیک دارای ویژگی های زیادی است که فقط و فقط مختص خودش است و باعث تمایز بیش از حد این سبک با دیگر سبک های دکوراسیونی می شود. ویژگیهای اصلی این سبک را می توان این گونه برشمرد:

    – تقارن

    – نظم

    – ترکیب رنگی خاص

    – وسایل چوبی و تزئینات

تقارن

تقارن را شاید بتوان شاخص ترین ویژگی سبک کلاسیک دانست، مبلمان ها و وسیله ها و لوازم دکوری همه به صورت جفت هستند و معمولا در روبروی هم قرار می گیرند و نظمی خاص و ابهتی گیرا به دکوراسیون داخلی خانه می بخشند.

نظم

این سبک به هیچ عنوان با بی نظمی و شلوغی کنار نمی آید، هر اکسسوری کلاسیک جا و محدوده مشخصی برای قرار گرفتن دارد. به نوعی می توان گفت که این سبک یکی از سبک های منظم است که پایداری و استقامت خاصی را به فضا می بخشد.

رنگ

پالت رنگی سبک طراحی داخلی کلاسیک اغلب از طبیعت الهام گرفته می شود که زیبا و آرامش بخش می باشند: بژ، کرم، خاکستری، طلایی، هلویی، نقره ای، زیتونی و قرمز. سبک کلاسیک با هیجان های اضافی، شارپ بودن و تضاد بیش از حد در فضا منافات دارد. همچنین می توان از انواع مختلفی از رنگ های تنالیته زرد، آبی ها، سبزها، قهوه ای نرم تر و ملایم تر، رنگ های مات مانند خاکستری، قرمز مایل به صورتی و صورتی استفاده کرد. تمامی رنگ ها باید آرام، متین، نرم و گرم باشند و نیز به ایجاد حس صلح طلب، دنج و  آرامش بخش در فضای داخلی کمک کنند.

وسایل چوبی و تزئینات

یکی از قوانین اساسی این سبک، حذف کامل دوگانگی است. که این مساله به دکوراسیون، مبلمان و اکسسوری و لوازم جانبی نیز مربوط می شود. هنگام تزئین دیوار اغلب از پارچه های دیواری، پانل های دیواری چوبی، کاغذ دیواری با کیفیت بالا با الگوی کلاسیک و نیز اندود گچ استفاده می شود. به طور کلی، استفاده از تعداد محدودی از رنگ ها و مواد و متریال در این سبک بسیار اهمیت دارد. کاغذ دیواری باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد: پارچه ای یا ابریشمی. پانل چوبی نیز باید از چوب گرانبها ساخته شود. چیزی که در دکوراسیون های داخلی به سبک کلاسیک دارند حسابی به چشم می آید، کلکسیون های است که در قفسه های چوبی و کمد هایی چوبی که درب های شیشه ای دارند خودنمایی می کنند. این کلکسیون ها را نمی توان از سبک کلاسیک جدا کرد. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی


پروژه ها


پروژه کلینیک زیبایی و جراحی محدود ظفر
پروژه کافه ابریشم شهر قدس
پروژه ویلای سوادکوه
پروژه طراحی و ساخت ویلاهای چوبی فشم
پروژه ساخت ویلای کردان
پروژه طراحی محوطه ویلای ورامین